search
close

איך להתכונן לבר המצווה?

יש דרכים שונות לחגוג בר מצווה, אפשר לחגוג באולם, אפשר לחגוג בכותל המערבי, אך בכל דרך שבה תבחרו לחגוג את מסיבת בר המצווה, הטקס העיקרי והמרגש ביותר הוא טקס העלייה לתורה. אם אתם מעוניינים לחגוג את העלייה לתורה בדרך ייחודית ומרגשת, כדאי לכם לשקול לקיים טקס בר מצווה על יד הכותל המערבי.

איך להתכונן לבר מצווה – כל השלבים, צעד אחרי צעד

השלב הראשון הוא קביעת התאריך. תאריך בר המצווה נקבע לפי התאריך העברי. אם אינכם יודעים מהו התאריך העברי אתם יכולים לבדוק בתעודת הלידה של הילד או להיעזר במחשבונים מיוחדים הממירים את התאריך הלועזי לתאריך העברי. הקישו במנועי החיפוש ברשת מחשבון לתאריך עברי ותקבלו מידע רב ומחשבונים.

את טקס העלייה לתורה קובעים לאחר התאריך העברי של יום ההולדת. רצוי לקבוע את האירוע לשבת הקרובה שלאחר יום ההולדת. אם התאריך לא נוח לכם, אתם יכולים לאחר אותו, אך לא להקדים. לפני שמלאו לנער שלוש עשרה שנים הוא לא יכול לעלות לתורה.

אם החלטתם לקיים את טקס העלייה לתורה בכותל המערבי תצטרכו לבחור בין יום שני או יום חמישי, הימים בשבוע שבהם קוראים בתורה. כאמור, יש לבחור בתאריך החל לאחר שמלאו לנער שלוש עשרה שנים.

לפי התאריך שבחרתם לחגוג את יום ההולדת קובעים את הפרשה שבה יעלה הנער לתורה. טקס העלייה לתורה מורכב משני חלקים, הברכות של העלייה לתורה והקריאה בתורה.

את הפרשה קוראים מתוך ספר תורה בניגון מיוחד. מאחר וספר התורה אינו מנוקד ואין בו סימני פיסוק צריך ללמוד לקרוא בתורה. יש אנשים המתמחים בהכנה לקראת הקריאה לתורה, תוכלו למצוא אותם בפורטלים ייעודיים העוסקים בתחום בר המצווה. כדאי להתחיל ללמוד לקרוא בתורה כארבעה חודשים לפני מועד האירוע.

אם אין לכם בית כנסת קבוע שבו אתם מתפללים, אתם צריכים למצוא בית כנסת. בתי הכנסת מחולקים לפי עדות, ספרדים ואשכנזים. כדאי למצוא בית כנסת קרוב למקום המגורים, להגיע אליו ולדבר עם הגבאי. רצוי לפנות לבית הכנסת מספר חודשים מראש כדי לוודא שהשבת שבה אתם רוצים לעלות לתורה פנויה. אם כבר מתקיימת בר מצווה בשבת שבחרתם, תוכלו לאחר בשבוע עד שבועיים את טקס או לבקש מהגבאי המלצה על בית כנסת אחר.

חשוב לדעת כי בעת העלייה לתורה בשבת בבית כנסת אסור לצלם. אם הצילומים חשובים לכם במיוחד, אתם יכולים לקיים את הטקס ביום חול, בימי שני או חמישי שגם בהם קוראים בתורה.